Reviews & blogs

Sport kookboek voor jongeren

Ik heb drie kinderen. Een dochter van 13, een zoon van 11 en een dochter van 8. De dames zitten op hockey en de mini man zit op voetbal. Dit betekent 2 x trainen door de week en op zaterdag een wedstrijd.

Met name de oudste dochter is réte fanatiek en dol op 'haar' hockey. Tussen de trainingen door rent ze als ze de kans krijgt ook nog een rondje door het bos tegenover ons huis. Én doet ze regelmatig buikspier ofeningen. Mam, zie je mijn sixpack al? Denk nu niet dat ze aan het doorslaan is, want daar zou ik direct een stokje voor steken, ze is gewoon echt een sportief type.

De zoon wordt ook steeds fanatieker en enthousiaster over zijn voetbal avonturen en de jongste dochter vindt het gewoon leuk. Beetje hockeyen met vriendinnetjes. Alleen heeft zij haar trainingen op tijden die nét iets te laat zijn voor meisjes van 8, waardoor ze soms al eigenlijk te moe is maar toch nog moet trainen.

Nou kook ik puur en gezond en krijgen ze voldoende voedingsstoffen binnen maar ik was eigenlijk best wel benieuwd naar de gerichte recepten in "Het Sport Kookboek voor jongeren". Ik ben namelijk geen specialist op dit vlak. Stephanie Scheirlinck (www.stephaniescheirlynck.be) is dit wel. Als top sport diëtiste heeft zij eerder al het boek Het Sport Kookboek voor volwassenen geschreven. Nu dan dus een boek speciaal gericht op jonge sporters in de groei.

En wat zo leuk is, de oudste dochter vindt dit boekje mega interessant. Ze heeft al wat stickers geplakt bij de recepten waarvan ze graag wil dat ik deze maak en toen ik voorstelde om vrijdagavond even snel een frietje te halen, want ja dat mag ook best wel eens, begon ze te sputteren. Mam! Ik heb morgen een belangrijke wedstrijd! Wil je alsjeblieft gewoon gezond koken? Haha, het moet niet gekker worden. Maar ik vind dit natuurlijk helemaal niet erg!

In dit boek worden de belangrijkste voedingsstoffen tijdens de groei als eerste behandelt. Daarna volgt een interessant hoofdstuk over voeding en sport. Het belang van vocht voor en tijdens het sporten. De verschijnselen van oververhitting of uitdroging, met een drinkschema om dit te voorkomen. Klinkt heftiger dan het bedoelt is denk ik,  maar als ik de verschijnselen van uitdroging lees, o.a. hoofdpijn,  denk ik dat ik de oudste dochter ondanks haar water bidon, hier laatst toch mee te maken had... Weer wat geleerd dus! Niet goed voor het kind en niet goed voor de sportprestaties.

De verschillen tussen versillende sportdranken worden uitgelegd en gelukkig staat water hier ook bij. Ik ben namelijk niet zo voor die sportdrankjes.

Er zijn recepten voor vrije dagen, schooldagen, sportdagen, recepten voor vóór de traning en recepten voor ná de training. voor zowel ontbijt, lunch, diner en tussendoor.

Het valt me op dat Stephanie af en toe gebruik maakt van geraffineerde suiker of margarine in de recepten. Maar deze kan je dan dus zelf aanpassen in roomboter/kokosolie en een niet geraffineerde suiker, als jij je hier ook prettiger bij voelt .

Super handig en lekker duidelijk. Wij gaan er hier thuis mee aan de slag!

Titel: Het Sport Kookboek voor jongeren

Auteur: Stephanie Scheirlynck

Uitgeverij: Lannoo/ www.lannoo.com

ISBN: 9789401435260

WIL JE METEEN BESTELLEN?

    Over HappyGoodFood

    Bij HappyGoodFood maken we gezonder eten makkelijk voor je zodat je bruist van de energie en lekker in je vel zit.
    Wie wil dat nou niet?!

    Reacties (1)

    Alles voor kids
    30 Januari 2017

    Superhandig. Een vriendin van mij heeft 2 zoons die op voetbal zitten. Denk dat ze dit boek wel heel handig vind.

    Reageren